SELAMAT DATANG KE LALUAN SUTERA

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Yang Maha bijaksana, Yang Maha Memiliki Ilmu Ghaib dan Yang Nyata, tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Esa tiada sekutu bagi Nya, Dialah yang awal dan yang akhir, yang Batin dan yang Zahir yang meliputi Segala sesuatu. Maha Suci Allah yang mengilhamkan ilmu kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Tiada daya dan upaya melainkan dengan izinNya.

Isnin, 26 Oktober 2009

Keperluan Tasawuf Di Zaman Ini



Apakah gunanya Tasawuf di zaman pembangunan negara kita ini? Tidakkah akan mematah semangat kerja pembangunan?
Tasawuf yang betul dan benar tidak menjadi sebarang halangan kepada pembangunan,malah memberikan semangat yang bersih dan selamat kerana adalah berdasarkan peri kemanusiaan yang sempurna.Kekayaan hendaklah dilakukan dan digunakan semata-mata untuk peri kemanusian dan kebajikan,untuk seorang Tasawuf cukup sebaimana yang digambarkan pada sifat Nabi,Sahabat dan Ulama.
Pembangunan kebendaan dengan tidak disertai dengan pembangunan jiwa dan roh samalah seperti membuat lembaga manusia yang tidak bernyawa dan membangunkan roh sahaja samalah seperti roh yang tidak berjasad.
Syarak dan hakikat perlu sama maju.Masing masing dalam pembangunan negara hendaklah mengambil lapangan masing masing.
Umpamanya susu adalah minuman yang lazat dan baik,jika ada orang yang tidak suka minum susu janganlah memburukkan susu.Ada orang suka minum teh atau kopi,ambillah minuman masing masing.
Kita harus tahu dan sedar,sebab sebab orang menentang dan memusuhi Tasawuf dan Tarikatnya ialah kerana ia tak tahu kahil atau keliru,samada kelirunya oleh perbuatan atau keadaan orang orang Tasawuf itu sendiri atau orang itu sendiri yang keliru.Di saat masyarakat yang perlu kita peringatkan mereka supaya balik ke jalan Allah maka Tasawuf adalah sesuatu ilmu yang betul memberikan keinsafan dan kesedaran Islam yang mendalam dan daripada keinsafan dan kesedaran yang mendalam itulah menimbulkan pengalaman dan keyakinan yang teguh dan tetap.
(Dipetik dari buku :Simposium Tasawuf Dan Tarikat Karya Dr Burhanuddin Al Helmy

Tiada ulasan:

Burdah Zikir & Selawat